FANDOM

"שלוש טבעות למלכי אלפים תחת שמי הטללים,
שבע לשרי גמדים בהיכלי סלע,
תשע לבני האדם, בני תמותה הנידונים למות
אחת לשר האופל על כיסאו האפל
בארץ מורדור, שם רובצים הצללים.
טבעת אחת למשול בכולן, טבעת אחת למצאן,
טבעת אחת להשיב את כולן, באפלה לכבלן,
בארץ מורדור, שם רובצים הצללים.
"
גאנדאלף לפרודו בגינס

טבעות הכוח היו יצירות הפאר של הנפחים האלפים מאראגיון, שהונהגו על ידי קלברימבור, צאצא פיאנור. הם קיבלו את ההשראה ליצירתם מסאורון, שבאותה עת יכל לעטות הופעה שתוכל להונות את האלפים. בסך הכל, תשעה-עשר טבעות כוח חושלו על ידי האלפים, אשר ביצירת שישה-עשר מתוכן לקח סאורון חלק ישיר. שלושת הטבעות החזקות ביותר חושלו על ידי קלברימבור עצמו. טבעות רבות חלשות יותר נוצרו באותו הזמן, למרות שהן נחשבו רק לאימון לנפחים. אך סאורון תכנן להשתמש בטבעות בשביל לשלוט בשאר האלפים בארץ התיכונה. למען מטרה זו, הוא חישל בסוד טבעת אחת בלהבות אורודרואין - טבעת שתוכל להביא את כל שאר הטבעות ואת עונדיהן תחת שליטתו של סאורון. אך ברגע שסאורון ענד את הטבעת על אצבעו, האלפים הבינו מיד מה הוא עשה והורידו את טבעותיהם. סאורון זעם על מעשה זה, והוא יצא למלחמה פתוחה עם האלפים, בה דרש את כל הטבעות לעצמו. למזלם של האלפים, הם הצליחו להחביא את שלושת הטבעות החזקות ביותר, אבל סאורון מצא את שישה-עשר הטבעות האחרות. את הטבעות האלה הוא העניק לבני התמותה: לגמדים ובני האדם. שבעה טבעות ניתנו לגמדים, ותשעה ניתנו לבני האדם - בידיעה שאלה ייכנעו במהרה לשליטתו של סאורון. בבוא הזמן, תשעת בני האדם שקיבלו את הטבעות הפכו לנאזגול, רפאי כוח אדיר תחת שליטתו של סאורון. שרי הגמדים להם ניתנו שבעת הטבעות הפכו לעשירים מעבר לכל דמיון, אבל הם לא נפלו תחת כוחו של סאורון. במקום זאת, הטבעות הציתו בהם חמדנות אדירה לכסף, דבר שהביא לבסוף לנפילתם של כל אחד מהם.

לדברי גאנדאלף, אחת מתכונות טבעות הכוח שנראה כי הייתה זהה לכל אחת מהטבעות, הייתה שהעונד את אחת מהטבעות קיבל חיים ארוכים הרבה יותר מאורך חיים נורמלי לבני מינו. הגיוני לחשוב שזו לא יותר מתופעת לוואי בלתי-מכוונת של כוחן של הטבעות, מאחר שכוונתו המקורית של סאורון הייתה שכל הטבעות ייענדו על ידי אלפים, שהיו בני-אלמוות מלכתחילה. לעומת זאת, אחד המחזיק בטבעת לא "יצמיח" או יקבל יותר חיים; הוא פשוט ימשיך להחזיק בה עד שזו תהפוך לבלתי-נסבלת. בילבו בגינס ציין קרוב לסוף תקופתו כנושא טבעת שהוא החל להרגיש "דק ומתוח", סימן שאחזקת הטבעת החלה להשפיע עליו.

Ringsofpower.jpg

שלושת הגזעים המחזיקים בטבעות הכוח (מלמעלה למטה): אלפים, גמדים ובני אדם.

שלושת הטבעות שנותרו בידי האלפים הוחבאו בעדינות מסאורון. הם לא נוצרו בתור כלי מלחמה או מהרצון לשלוט בכל; מטרתם הייתה לשמר את היופי שבשטחי האלפים, ולרפא את הרשע המתעורר. אבל שלושת הטבעות עדיין היו מקושרות לטבעת האחת, וכל אחד שענד את הטבעת האחת יכל, בקושי, לראות את מחשבותיהם של עונדי שלושת הטבעות.

למרות שהשפעת הטבעות על הגמדים ובני האדם הייתה שונה, צוין שהטבעות שקיבלו שני הגזעים אינן היו שונות. במקור התכוון סאורון ששבעת ותשעת הטבעת ייענדו בידי אלפים, וכך הוא יוכל לשלוט בם. נרמז שסאורון פשוט העניק לבני האדם את תשעה מתוך שישה עשר הטבעות החלשות יותר בגלל שאלה נשלטו בקלות יתר. עם זאת, מקורות אחרים גורסים ששבעת הטבעות ותשעת הטבעות קשורות לסטים אחרים. לא נאמר אם היו שונות בהשפעותיהן על עונדיהן או בסמכויות שהוקנו להן. עוד מקור, טוען כי שבעת טבעות הגמדים נוצרו לפני תשעת טבעות האדם. סאורון עזר לחשל את השבעה והתשעה, אז סביר להניח שההשפעות והכוחות שלהן על עונדיהן היו דומות, אפילו אם השתייכו לסטים נפרדים. חשוב לציין שהעובדה שטבעות הגמדים לא הכניעו את עונדיהן קשורה לאופי הגמיש של הגמדים עצמם, ולא לטבעות. סביר להניח שאם אחד הגמדים היה עונד את אחת מתשעת הטבעות, ההשפעה שלה עליו תהיה זהה להשפעת אחת משבע הטבעות עליו, ואם אדם היה עונד את אחת משבעת הטבעות, ההשפעה שלה עליו תהיה זהה להשפעת את מתשע הטבעות עליו. שלושת הטבעות היו שונות במהותן משום שקלברימבור עבד לבד על חישולן, ויצר אותן למטרות ספציפיות שלא עמדו באותה שורה עם מטרותיו של סאורון, וסאורון לא ידע עליהן כלל עד לאחרי חישולן.

טבעות הכוח עריכה

שלושת הטבעות עריכה

"שלוש ניתנו לאלפים: יצורים בני-אלמוות שהיו החכמים והיפים מכל."
גלאדריאל

שלושת הטבעות של קלברימבור, בן קורופין, חושלו על ידי קלברימבור לבדו, ומעולם לא ננגעו על ידי סאורון. אלה נקראו נאריה, טבעת האש, שנענדה בתחילה על ידי גיל-גאלאד, שהעניק אותה מאוחר יותר לקירדאן ואז לגאנדאלף; נניה, טבעת האדמה, שנענדה על ידי גלאדריאל; וויליה, טבעת האוויר, נענדה בתחילה על ידי גיל-גאלאד שהעביר אותה לאלרונד. הטבעות נשארו חבויות, ומקום הימצאן של שלושת הטבעות לא נודעה בציבור עד סוף העידן השלישי, אז הטבעת האחת הושמדה ואדון האופל סאורון הובס. גלאדריאל גילתה לפרודו בגינס שהיא עונדת את הטבעת בזמן שהוא שהה בלותלוריין. אחר כך, בזמן ששט בנהר אנדואין, פרודו סיפר זאת לאראגורן, שנזף בו והפציר בו לא לדבר על כך מחוץ ללוריין.

לכל אחת משלושת הטבעות היו תכונות מיוחדות, אבל כוחן היה מוגבל. במהלך מועצת אלרונד, אלרונד הודה שלא לו, לא ללוריין ולא לנמלים האפורים (ביתן של שלושת הטבעות) היה כוח מספיק בשביל להתמודד עם כוחה של מורדור.

נאריה עריכה

נאריה, שנקראת גם טבעת האש או הטבעת האדומה, היא אחת משלושת טבעות האלפים. בתחילת מלחמת האלפים בסאורון, קלברימבור העניק את נאריה, יחד עם הטבעת ויליה, לגיל-גאלאד, המלך העליון של הנולדור. גיל-גאלאד הפקיד את נאריה בידיו של סגנו קירדאן, אדון נמלי מיתלונד, ששמר עליה לאחר מותו של גיל-גאלאד.
Narya.gif

נאריה - טבעת האש

בעידן השלישי, קירדאן, שזיהה את גאנדאלף בתור אחד המאיאר מואלינור, העניק לגאנדאלף את נאריה כדי שתסייע לו בעמלו. היא מתוארת כבעלת כוח להעניק לאחרים השראה להתנגד לעריצות, שלטון וייאוש (במילים אחרות, להפיח תקווה בזה שנושא אותה) כמו גם מתן התנגדות לתשישות הזמן:
""קח את הטבעת עכשיו," הוא אמר; "שכן עמלך ודאגותייך יהיו כבדות, אבל תמיד תתמוך היא בך ותגן עלייך מתשישות. שכן זוהי טבעת האש, ובזאת, אולי, היא תצית מחדש את הגבורה העתיקה בלבבות העולם שהפך קר""
—קירדאן לגאנדאלף

נאריה נענדה על ידי גאנדאלף בנמלים האפורים. היא הייתה טבעת זהב משובצת באבן אודם.

נניה עריכה

Nenya.gif

נניה - טבעת הקרח.

נניה, שנקראת גם טבעת האדמה, הטבעת הלבנה או טבעת הקרח, היא אחת משלושת טבעות האלפים. שמה של הטבעת לקוח מקווניה; נן משמעותה מים.

נניה מתוארת כעשויה מיתריל ומשובצת באבן לבנה, עשויה להיות יהלום. הטבעת נענדה על ידי גלאדריאל מלותלוריין, והייתה בעלת זוהר שתאם לזה של הכוכבים; בעוד שפרודו בגינס יכל לראות אותה מאחר שהיה נושא טבעת, סאם גאמג'י סיפר לגלאדריאל שהוא רק "רואה כוכב מבעד לאצבעה".

ברחבי אתר Wikia

ויקי אקראית